Informatie voor scholen
Iedere vraag rondom een kind/jongere is maatwerk. Ik denk dan ook graag met school mee welke ondersteuning het best passend is bij wat jullie leerling/groep nodig heeft om zich weer verder te kunnen ontwikkelen op school. Zo kan het voorkomen dat een groep/klas heel onrustig is en niet meer tot werken komt, of is een leerkracht op zoek naar meer tools/vaardigheden om zijn leerlingen te kunnen ondersteunen.
Ook kan het voorkomen dat scholen graag meer willen weten over een bepaald onderwerp en op zoek zijn naar een passende workshop (denk aan groepsvorming, informatie over ADHD, autisme, angst etc) of willen ze graag met iemand sparren over de individuele ondersteuning van een leerling die vastloopt op school.
Na het stellen van de hulpvraag neem ik contact op met de school. In de intakefase bespreken we welke ondersteuning nodig is en hoe het begeleidingstraject er uit gaat zien. Ook bespreken we wie wat uitvoert.
Vaak is een goede samenwerking met school, mijn begeleiding en ouders belangrijk voor het lange termijn effect van de begeleiding.
Ook spreken we af hoe lang het ondersteuningstraject duurt en welke kosten daar aan zijn verbonden. School ontvangt altijd een verslag van de geboden ondersteuning.
groepsondersteuning PO/VO
Scholen kunnen bij praktijk Vikids een ondersteuningsvraag neerleggen met betrekking tot een moeilijke groep. Herken je het volgende voorbeeld?
Het ene schooljaar heb je een heerlijke groep waar goed mee gewerkt kan worden en het volgende schooljaar sta je soms met je handen in het haar omdat de leerlingen in je groep maar blijven "stormen", zijn er continu (kleine) ruzies en lijkt het wel of de groep niet optimaal tot leren komt.
Hoe zit dat precies? Wat kan je als leerkracht doen om in een "moeilijke" groep weer grip te krijgen op het groepsproces? Op deze vragen help ik je graag een antwoord vinden.
In het filmpje geef ik na een inspiratiesessie voor leerkrachten en intern begeleiders 4 tips en tricks met betrekking tot de groepsvorming in jouw klas.
Artikel groepsondersteuning
In de juni editie 2024 van het tijdschrift intern begeleiden (TIB, www.tijdschriftib.nl) staat mijn artikel over groepsondersteuning.
Wil jij graag
Extra ondersteuning bij een moeilijke groep op jouw school, brainstormen over een moeilijke groep of wil je een training voor je team m.b.t. groepsvorming en regie nemen op je groep?
Neem dan vrijblijvend contact op.
Graag denk ik met school/leerkracht/docent mee en kijken we samen welke ondersteuning er nodig is om weer verder te kunnen met de leerling/groep.
De volgende (maatwerk) ondersteuning voor scholen (PO en VO) is mogelijk:
-
Het geven van groepsondersteuning op scholen bij groepen die blijven "stormen"
-
Individuele leerlingbegeleiding (denk aan de alles kidzzz gedragstraining, SOVA training, zelfbeeldtraining etc.)
-
Het geven van psycho-educatie aan de leerling (en leerkracht/docent indien nodig)
-
Leerlingbegeleiding m.b.v. de Brain Blocks methodiek
-
Het begeleiden van scholen en leerkrachten m.b.t. zorgvragen rondom hun leerlingen
-
Het begeleiden van intern begeleiders en zorgcoördinatoren bij diverse zorgvragen rondom hun leerlingen
-
Het geven van workshops en trainingen op scholen (o.a. autisme, ADHD, angst, selectief mutisme, hechting, groepsvorming, geweldloos verzet)
Samenwerking Orka training
Ik werk samen met Rino Vijverberg, bedenker en oprichter van de orkatraining, een interventie m.b.t. de ondersteuning van groepen die veel zorg en ondersteuning vragen.
Mocht na de intake en analysefase blijken dat de orkatraining een passende interventie is voor de groep, dan kan deze ingezet worden.
Ook heeft Rino Vijverberg de superheldenaanpak ontwikkeld, een interventie die preventief werkt aan sociale vaardigheden en het groepsvormingsproces.
Meer informatie over de orkatraining is te vinden op www.orkatraining.nl
Brain Blocks
Zowel scholen als ouders kunnen via mijn een Brain Blocks training aanvragen voor hun leerling/kind. Ik ben een gecertificeerd Brain Blocks trainster.
Brain Blocks is een methodiek die voor uiteenlopende hulpvragen ingezet kan worden m.b.t. het sociaal en emotioneel functioneren van een kind.
De interventie is breed inzetbaar binnen het onderwijs en de jeugdhulpverlening. Met Brain Blocks wordt gewerkt aan het krijgen van meer inzicht in eigen gevoelens, gedachten en emoties en die van een ander.
Zie ook www.brainblocks.com